Gezond en fit door de feestdagen

Sinterklaas, kerst, oud en nieuw.  De december maand zit vol met feestdagen en feestjes. Gezellig natuurlijk! Maar ook een uitdaging om deze gezond en zonder die extra kilo’s door te komen.

Bij deze een paar kleine tips die jouw de december maand door kunnen helpen.

Gezonde voeding

Focus je op gezonde voeding waar je lang van voldaan bent. Veel groenten, eiwitten en complexe koolhydraten (havermout, volkorenproducten) Zo voorkom je dat je echt honger krijgt en gaat snaaien zodra je de eerste de beste pepernoot of banketstaaf ziet liggen.

Extra workout

Plan dan een extra dagje in de sportschool of een lange wandeling. Zo verbrand je toch net wat extra calorieën en haalt vaak het meeste schuldgevoel weg 🙂

Plan je momenten

Iedere dag aan het snoepgoed is natuurlijk geen goed idee, maar plan je momentjes waarop je hier wel lekker van kan genieten. Waaronder de feestdagen zelf natuurlijk. Geniet er dan ook echt van en zorg ervoor dat je de rest van de dag en de dag erna gewoon weer gezond eet, en je normale voedingspatroon hervat.

Gelukkig word je niet zomaar dik van één uit de hand gelopen maaltijd. Je zult pas merken dat je zwaarder wordt als je meerdere dagen achter elkaar te veel eet. Wees dus niet bang dat je na kerstavond al een kilo zwaarder bent. Prop je gewoonweg niet drie kerstdagen vol, zonder daarvoor te compenseren. Eet voor of na de feestdagen een aantal dagen wat minder en alles is weer in balans.

Tot slot,

Drink veel water gedurende de dag. Het helpt je lichaam bij de verwerking van het voedsel. Bovendien eet je tijdens de feestdagen meestal zouter dan normaal.

 

Fijne feestdagen!